Preşedintele interimar a anunţat că impactul evaziunii asupra economie este prea mare pentru a fi ignorat. „Orice măsură fiscală trebuie evaluată și după efectele secundare”, spune Ilie Bolojan, care a trimis vineri alte decrete la Monitorul Oficial.
Impactul evaziunii fiscale asupra economiei este prea mare pentru a putea fi ignorat, afirmă președintele interimar al României, Ilie Bolojan, într-un mesaj transmis cu ocazia evenimentului de lansare a studiului „Impactul impozitului minim pe cifra de afaceri asupra economiei: analiză sectorială”, realizat de The Tax Institute. De asemenea, Bolojan ridică problema fraudei masive la TVA în România și afirmă că orice măsură fiscală trebuie evaluată nu doar după veniturile generate, ci și după efectele secundare pe care le produce asupra mediului economic.
Coaliția de guvernare, formată din PSD, PNL și UDRM, a reintrodus de anul acesta, prin ordonanța trenuleț din decembrie, celebra taxă pe stâlp (taxa pe construcții speciale), considerată foarte toxică de mediul de afaceri.
„Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri aduce aproximativ un miliard de euro în buget, în timp ce doar din frauda de TVA România pierde peste 9 miliarde de euro. Conform statisticilor Comisiei Europene, încă din 2015, România se află pe primul loc la decalajul încasărilor din TVA, cel mai mic deficit de TVA înregistrându-se în Olanda (0,2%), în timp ce țara noastră se află la 36,7%. Impactul negativ al evaziunii fiscale asupra economiei este prea mare pentru a fi ignorat.
În contextul actual, orice măsură fiscală trebuie evaluată nu doar după veniturile generate, ci și după efectele secundare pe care le produce asupra mediului economic și asupra competitivității pe termen lung. Mesajul acestui studiu este clar: avem la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a construi un sistem fiscal modern și eficient, dar succesul depinde de colaborarea noastră reală și de capacitatea de a acționa pe baza unor analize solide.
România are nevoie de decizii gândite bine pe termen mediu și lung, nu de măsuri de urgență adoptate pe moment.
Reiterez importanța principiilor fundamentale ale unui sistem fiscal sănătos: neutralitate, proporționalitate și capacitatea de a sprijini competitivitatea economică. Realitatea ne arată că impozitele care se bazează pe cifra de afaceri, și nu pe profit, pot distorsiona aceste principii, afectând în special sectoarele cu marje mici, cu investiții mari sau cu cicluri economice lungi”, afirmă Bolojan în mesajul transmis.
Impozitul minim pe cifra de afaceri a fost introdus din 2024 pentru companiile cu afaceri de peste 50 de milioane de euro.
Decalajul la încasarea din TVA (GAP-ul de TVA) este o problemă majoră de mulți ani a sistemuluid fiscal românesc, dar pe care guvernele nu au rezolvat-o. TVA neîncasată este adusă frecvent în discuție de către politicieni ca o potențială rezolvare a problemelor, dar fără măsuri concrete care să și conducă la diminuarea fenomenului.
Combaterea evaziunii per ansamblu, nu doar la TVA, s-a dovedit de-a lungul anilor un demers cu succes limitat pentru stat, deși a fost invocată frecvent, inclusiv în construcții bugetare sau rectificări, ca sursă de venituri fictive care să justifice noi cheltuieli.
Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, a semnat vineri, 4 aprilie 2025, următoarele decrete:
Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2023 pentru stabilirea unor măsuri în vederea realizării rețelei transeuropene de transport (TEN-T), precum și pentru prorogarea unui termen (PL-x 553/03.10.2023);
Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice (PL-x 53/13.02.2023);
Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile (PL-x 562/09.10.2023);
Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2023 privind aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, prin acordarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului ( PL-x 744/04.12. 2023);
Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2024 pentru modificarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România (PL-x 369/18.06.2024);
Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar (PL-x 14/03.02.2025);
Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea art. 198 alin. (2) și (5) din Legea învățământului superior nr. 199/2023 (PL-x 574/16.10.2023);
Decret privind trecerea în rezervă a domnului general de brigadă – cu o stea Mitu Leontin din Ministerul Afacerilor Interne – pensionare.